Ett SMART nyårslöfte

Stefania Fält jobbar som doktorand
i forskningsprojektet Studera starkt

Januari. Alla idrottskläder i din storlek är slutsålda. Broccolin i närbutiken löper risk att ta slut. Köerna till de olika maskinerna på gymmet är de längsta som du någonsin skådat (om inte det vore för pandemin förstås). ”Nytt år nytt jag” och du är inte ensam om målsättningen.

Alla vet vi att det enda som ändras när klockan slår midnatt på nyårsafton är en sifferserie som vi valt att kalla för datum. Ändå är jag knappast ensam om att uppleva en förtrollande hoppfullhet vid årsskiftet. Den som får oss att dagdrömma efter höstens långa paus. Varför inte ta vara på det nya årets magi och utnyttja den till att uppnå något vi längtar efter? Eller är nyårslöften en myt som lever kvar trots alla ärr av brutna löften?

Jag hör till dem som tror på nyårslöften. Eller åtminstone på väl genomtänkta målsättningar som vi lägger upp för oss själva uppmuntrade av den spännande stämningen i årsskiftet. Det jag inte tror på är mirakulösa förändringar som vi plötsligt försöker genomföra främst för att imponera på andra. För att undvika orealistiska förväntningar som bara gör oss besvikna, kan vi ställa våra mål med hjälp av något som kallas för SMART-målsättning.

Ett SMART-mål är:

1. Specifikt. Målet du ställer upp för dig själv ska vara tydligt ock konkret. Exakt vad vill du ändra på eller fortsätta med? Om du vill ta bättre hand om dig själv kan du göra det konkret genom att bestämma dig för att börja äta morgonmål eller att släcka ljusen senast klockan 11 på kvällen.

”Är det din självkontroll du behöver för att lägga dig tidigare, eller behöver du styra dig själv mot ditt mål med kärleksfullhet?”

När jag tänker på bokstaven S i SMART brukar jag också tänka på styrkor. Vilka styrkor kan du använda för att nå ditt mål? Är det din självkontroll du behöver för att lägga dig tidigare, eller behöver du styra dig själv mot ditt mål med kärleksfullhet?

2. Motiverat. Ett motiverat mål är kopplat till dina värderingar och påminner dig om dem. Ett motiverat mål känns tillräckligt viktigt att hålla fast vid även vid motgångar. Om du värderar hälsa, väl utfört arbete eller kontakten med dina barn är det lätt att motivera en längre nattsömn eller ett morgonmål.

I SMART målsättning kan bokstaven M även stå för mätbarhet. För att ett mål ska vara mätbart måste det vara möjligt att avgöra ifall vi tagit oss närmare målet eller inte. Upp till bevis: notera när du släcker ljusen och om du lyckas få i dig något på morgonen!

”Slösa inte tid på att sträva efter sådant som fungerar för någon annan men som inte alls passar din egen livssituation.”

3. Användbart. Det kan vara bra att inspireras av andras målsättningar, men det är sällan bra att kopiera dem helt och hållet. Anpassa din målsättning till din egen situation och dina egna behov. Se till att du faktiskt kan dra nytta av ditt mål och att det stöder ditt välbefinnande. Slösa inte tid på att sträva efter sådant som fungerar för någon annan men som inte alls passar din egen livssituation.

4. Realistiskt. Välj ett så litet och konkret mål att du faktiskt tror på att du kan uppnå det. Det är bättre att börja med något riktigt lätt än att ta sig an för mycket och bli besviken över hur svårt det känns. Mindre mål kan du betrakta som delmål på vägen till ett större huvudmål. Om du har valt att börja äta morgonmål kan det första steget vara att äta en halv banan varje morgon i en veckas tid. Prova att släcka ljusen 10 minuter tidigare än vanligt, varje kväll i en veckas tid. Kom ihåg att till och med ett kex på morgonen eller en minut mera sömn på kvällen tar dig närmare ditt mål!

5. Tidsbundet. Lägg upp en tidsram för din målsättning. Kom även ihåg att lägga upp tidsbundna delmål! Uppskatta hur stora steg du faktiskt klarar av att ta för att nå din målsättning inom en viss tidsram. Var realistisk. Ett tidsbundet mål hjälper dig att hålla fokus och är svårare att smita ifrån.

”Kom ihåg att det kan vara minst lika viktigt att stanna upp och ta vara på din vardag precis som den är.”

OBS! Kom ihåg att det kan vara minst lika viktigt att stanna upp och ta vara på din vardag precis som den är. Vår vardag och vårt välmående behöver inte vara ett evighetsprojekt. För att må bra behöver vi inte alltid sträva efter förändring. Ibland kan det bästa nyårslöftet vara att inte göra några nyårslöften!

Ett Gott, Friskt och SMART Nytt År till dig – lycka till!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *